shirley-in-egypte.reismee.nl

Hongerige haai in Sharm-El sheik

Het lijkt wel of het scenario van Steven Spielbergs blockbuster Jaws zich momenteel aan het afspelen is in Egyptische toeristenparadijs Sharm el-Sheikh. Een Duitse toeriste stierf na een aanval van een witpunthaai. Het was de vijfde aanval in amper een week tijd.

Bij de vorige liepen drie Russische toeristen en een vrouw uit Oekraïne zware verwondingen op. De Egyptische overheid kondigde vorige week donderdag nog aan dat het probleem opgelost was. Twee haaien waren gevangen. De foto's daarvan werden getoond en het was back to sun, sea & fun business. Zo simpel was het dus niet. Sharm zit met een serieus haaienprobleem. En het blijkt dat het dit vooral aan zichzelf heeft te danken.

In Sharm-el-Sheikh waar jaarlijks meer dan drie miljoen toeristen komen zonnen en snorkelen, hebben de autoriteiten tegen hun zin in weer besloten toeristen te verbieden het water in te gaan. Daarvoor moest eerst een 70-jarige Duitse toeriste sterven !!!!!! Zij was een regelmatige hotelgaste van het luxueuse Hyatt Regency, die gewoon was dagelijks een duik te nemen. Een witpunthaai beet haar in de arm en de toeriste stierf enkele minuten later.

De Egyptische autoriteiten reageerden verrast maar kordaat met een nieuw waterverbod voor zeker 72 uur. Ze waren ervan overtuigd dat ze door twee flinke witpunthaaien aan de haak te slaan donderdag het probleem hadden opgelost


Dat was dus ZEKER niet het geval !!! Een groepje toeristen, die niet eens zo ver van de kust lekker aan het snorkelen waren , kreeg zaterdag gezelschap van een drie meter lange witpunthaai.
Die begon in kleine cirkels rond de groep te zwemmen. Wanneer een haai dit doet , is het een teken vcan observatie en kan de haai van de een op het andere moment overslaan in een aanval. De begeleider besloot dat het hoog tijd werd om iedereen weer aan boord van de snorkelboot te krijgen. Hij gaf de toeristen de instructie om zo rustig mogelijk en met zo weinig mogelijk gespetter één voor één naar de boot te zwemmen.

De reden dat er WEER toesteming gegeven was om te gaan zwemmen was
dat de Egyptische autoriteiten aan veertig duikinstructeurs hebben gevraagd of die nog haaien hadden gezien. 'Ze zeiden van niet en daarop hebben we besloten dat het veilig was om te zwemmen.' Zonder dat ze eerst zelf onderzoek ernaar gedaan hebben !!!
De officiële versie is ook dat niemand een idee heeft waarom de haaien zich zo agressief gedragen

Mensen die al jaren in deze badplaats komen of zelf werken zeggen dat het de eigenschuld is van de organizatie !
Duikers en marinebiologen waarschuwen al jaren dat er problemen op handen waren. Ondermeer door vervuiling, als gevolg van het almaar groeiend toerisme en onverantwoord omspringen met koraalriffen of gewoon stommiteiten. Zo is er behoorlijk wat concurrentie tussen de uitbaters van duik- en snorkelcentra. Die gooien steeds vaker en steeds meer eten uit om de kleurrijke vissen te lokken voor de toeristen.

En eten uitgooien waar haaien zitten én heel veel mensen zwemmen is een slecht idee.

Door deze aktie zijn er 2 doden gevallen en maar liefs 4 zwaar gewonden !!!!!!!!

MAAR IK SCHRIJF DIT ALLEEN ALS INFO.... NIET OM IEMAND BANG TE MAKEN , MENSSEN GA LEKKER GEWOON ZWEMMEN , IK DUIK ZELF OOK , HEB IN DEZE ERIODE ZELFS IN DE ZEE VAN EGYPTE GEZWOMMEN. DUS MENSSEN LAAT JE NIET AFSCHRIKKEN EN GENIET VAN DE ZEE STRAND EN ZON , EB VOORAL VAN DE PRACHTIGE ONDER WATER WEERELD!!!

Reacties

Reacties

yasmine

Ik ga over 3 dagen naar egypte.. ik vind het vreselijk voor deze mensen, ik ga dan ook niet het diepe water in. ik blijf wel lekker op het strand of in het zwembad. Ga het water niet in tenzij er haaiennetten zijn maar dan even goed durf ik het niet hoorr.
ik hoop dat ik geen haaien ga zien.

Ik zelf

Hallo Yasmine

De haaien zijn nu dood, en je hoeft geen angst te hebben dat de haaien zullen aanvallen . Ik heb zelf in een duikschool stage gelopen (zoals je kunt zien op mijn site) en heb elke week wel 1 keer gedoken , en nooit een haai tegen gekomen . De reden dat deze haaien gewonden hebben gemaakt , was omdat de mensen deze haaien deden voeren. En dat is natuurlijk niet zo slim. Ik raad je aan om gewoon lekker van de zee de zon en het strand te genieten. En laat je vooral niet gek maken door spook verhalen , want zelfs toen de haaien er waren heb ik ook nog gedoken , dus groten deels is het fabel . Enige tip wat ik je geef . voer geen vissen als je gaat zwemmen :P:P:P groetjes en veel plezier in Egypte

Jan

allemaal bangmakerij om toeristen de stuipen op het lijf te jagen, net als al die onzin horrorfilms met haaien. Net of een haai zo hongerig is en mensen bewust opvreet!

noehaila

ik heb in een film gezien die jaws heet en ik was bang om in de zee te zwemmen en toen zag ik een haai die wou opeten dus nu ben ik bang om in de zee te zwemmen

emma

losers en sukkels

Maker van dit verhaal

Iedereen kan gewoon in de zee gaan zwemmen , tis namelijk geweldig . Ik ben in Juli nog wezen duiken. In Egypte en ik heb er echt van genoten. De reden dat ik dit artiekel geschreven heb , was puur en alleen om mensen te laten weten waarom de haaien aanviellen in Sharm el Sheik . Dat het dus echt komt door mensen die eten in de zee gooide, en dat de haaien dus niet zonder reden deze aanvallen hebben gedaan.

Dit artiekel heb ik zeker niet bedoeld / geschreven om mensen bang te maken !!! ga gewoon lekker die zee in en geniet van de rust en de pracht van de onder water weereld

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

u6t

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!